در ترکیب 13 فیلم باشگاه میلیاردیها، 10فیلم کمدی بهچشم میخورد. با توجه به اینکه همه تولیدات میلیاردی مربوط به 5سال اخیر هستند، موج فیلمهای کمدی بیشتر از هر ژانر دیگری در این سالها، گیشه پررونق به همراه آورده است. «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «ملک سلیمان» فیلمهای جدی فهرست میلیاردیها هستند.
پولسازترین کارگردان
مسعود دهنمکی با سهگانه «اخراجیها» بیش از هر کارگردان دیگری در فهرست میلیاردیها نماینده دارد. «اخراجیها2» در صدر جدول میلیاردیها ایستاده که پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران در اکران تهران نیز به شمار میرود.«اخراجیها3» رتبه سوم جدول را به خود اختصاص داده و «اخراجیها» هم در جایگاه ششم ایستاده که اگر سیدی قاچاقش در زمان اکران بیرون نمیآمد، قطعا به ارقام بالاتری دست پیدا میکرد.
اصغر فرهادی نیز با درباره الی و جدایی نادر از سیمین پس از دهنمکی بیشترین تعداد فیلم را در باشگاه میلیاردیها دارد. بهتصویرکشیدن بحران در طبقه متوسط با رویکرد و لحنی تلخ، ویژگی آثار فرهادی است که روزگار ترکتازی کمدیها، نشان میدهد شهروندان تهرانی به انعکاس مسائل و مشکلات ملموس زندگیشان توجه نشان میدهند؛ البته به شرط اینکه فیلمها از قوت، استحکام و تاثیرگذاری برخوردار باشند.رامبد جوان، شهریار بحرانی، پریسا بختآور، محمدحسین لطیفی، سعید سهیلی، محمد بانکی، بهمن گودرزی و تهمینه میلانی نیز هر کدام یک فیلم در باشگاه میلیاردیها دارند.
آقای سوپر استار
حضور 4 فیلم از محمدرضا گلزار در فهرست میلیاردیها در حالی جلب توجه میکند که از میان این فیلمها تنها «آتشبس» کمدی رمانتیک خوشساختی محسوب میشود و شاید بتوان با اغماض «توفیق اجباری» را هم فیلمی دانست که در میانه متوسط و ضعیفبودن در نوسان است. فروش فیلم فوقالعاده ضعیف «دوخواهر» که کپی ناشیانهای از یک فیلم هالیوودی است، نشان میدهد که گلزار موقعیتی منحصر به فرد در گیشه دارد. شیش و بش فیلم تازه او هم کمدی ملالآوری است که بدون حضور آقای ستاره در نهایت شاید به فروش 400میلیون تومان رضایت میداد.
مکملهای بامزه
محمدرضا شریفینیا و امین حیایی هم مانند گلزار 4فیلم در باشگاه میلیاردیها دارند. آنها به صورت مشترک در سهگانه اخراجیها بازی کردهاند. شریفینیا در «دایره زنگی» حضور داشته و حیایی هم در شیشوبش حضور دارد. هم شریفینیا و هم حیایی در فیلمهای میلیاردیشان نقش مکمل بر عهده داشتهاند.
نماینده سینمای فاخر
«ملک سلیمان» که با فروش 1/5 میلیارد تومانیاش، پنجمین عضو باشگاه میلیاردیهاست تنها نماینده سینمای فاخر مورد حمایت معاونت سینمایی محسوب میشود که در این فهرست حضور دارد. این فیلم بدون سوپر استار و بدون اتکا به قراردادها و الگوهای سینمای تجاری موفق شد به فروش بالایی دست پیدا کند. میلیاردیشدن ملک سلیمان آن هم در سال 89 که فروش فیلمها به شکل بیسابقهای پایین آمده بود، از جذب مخاطبانی حکایت داشت که به تعبیر تهیهکننده فیلم، سالها بود با مقوله سینمارفتن قهر کرده بودند. کارشناسان اکران مضمون مذهبی و جلوههای ویژه را مهمترین دلایل فروش بالای این محصول معناگرای بنیاد سینمایی فارابی دانستند.
استقبال مردم، اعتراض منتقدان
بیشتر فیلمهای این فهرست را آثاری تشکیل میدهند که منتقدان نقد مساعدی نسبت به آنها نداشتند. بیشتر نقدهایی که زمان اکران بر سهگانه اخراجیها، دو خواهر، چارچنگولی، توفیق اجباری و شیشوبش نوشته شد، لحن منفی داشتند. ضعف فیلمنامه ملک سلیمان هم مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت.در عوض آتشبس محصول خوشساخت سینمای تجاری لقب گرفت. دایره زنگی و ورود آقایان ممنوع هم کمدیهایی با ساختار استاندارد ارزیابی شدند. مهمترین نقطه مشترک نظر تماشاگران و منتقدان هم 2فیلم فرهادی بود.
افزایش بهای بلیت سینماها
در میلیاردیشدن فیلمها، سهم گرانشدن بهای بلیت سینماها را هم باید درنظرگرفت. نخستین فیلم میلیاردی سینمای ایران مربوط به سال 85 میشود که بهای بلیت افزایش یافته است. کلا اغلب فیلمهایی این فهرست با بلیتهای با بهای متوسط 2000 تومان به فروش میلیاردی دست پیدا کردهاند.
ردیف | سال اکران | نام فیلم | فروش در تهران |
1 | 1388 | اخراجیها 2 | 3/757/000/000 |
2 | 1390 | ورود آقایان ممنوع | 3/028/000/000 |
3 | 1390 | اخراجیها 3 | 2/272/000/000 |
4 | 1390 | جدایی نادر ازسیمین | 2/104/000/000 |
5 | 1388 | ملک سلیمان | 1/500/000/000 |
6 | 1386 | اخراجیها | 1/311/000/000 |
7 | 1387 | درباره الی | 1/157/000/000 |
8 | 1387 | دایره زنگی | 1/130/000/000 |
9 | 1386 | توفیق اجباری | 1/100/000/000 |
10 | 1387 | چارچنگولی | 1/060/000/000 |
11 | 1388 | دوخواهر | 1/050/000/000 |
12 | 1390 | شیش وبش | 1/060/000/000 (اکران ادامه دارد) |
13 | 1385 | آتش بس | 1/006/000/000 |